Είσαι Προδευτικάνος και έχεις κάθε δικαίωμα να σε σέβονται και να σε λογαριάζουν, και να αναφέρονται σε σένα έχοντας πάντα στο μυαλό, πως η Προοδευτική αγωνίζεται για την τιμή και την ιστορία της, τον κόσμο της και τη βυσσινί φανέλα, τον Κορυδαλλό και την Κοκκινιά.

3/02/2009

ΧΑΒΙΑΡΙ ΤΑΡΑΜΑΣ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΟΙ ΕΥΕΡΓΕΤΕΣ

Προβολή εικόνας πλήρους μεγέθουςΠροβολή εικόνας πλήρους μεγέθουςΤο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των εφτά βδομάδων της ‘’Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής’’ είναι η αλλαγή των διατροφικών συνηθειών που επιβάλλει η νηστεία (για όσους εξακολουθούν να την κρατάνε).
Κι αφού οι ζωικής προέλευσης τροφές απαγορεύονται τα αυγά των ψαριών που επιτρέπονται κατ’ εξαίρεση, αποκτάνε την τιμητική τους.
Πως όμως ν’ αγοράσεις το σπάνιο και απίστευτα ακριβό μαύρο χαβιάρι που παράγεται στην Κασπία θάλασσα από το εικονιζόμενο ψάρι με το μυτερό κεφάλι (που γι’ αυτό ονομάζεται οξύρυγχος), και καθιερώθηκε εδώ και αιώνες σαν διακεκριμένο διατροφικό έδεσμα, σύμβολο όχι μόνο του μεγάλου πλούτου αλλά και του κοινωνικού ελιτισμού.
Προβολή εικόνας πλήρους μεγέθουςΌμως ‘’πενία τέχνας κατεργάζεται’’ και το εφευρετικό ελληνικό μυαλό δεν δυσκολεύτηκε να βρει την λύση. Τα λευκόχρωμα αυγά του κοινότατου κυπρίνου (ή γριβάδι) των λιμνών έγιναν η βάση για τον πασίγνωστο σε όλους μας ταραμά.
Η γνωστή και ιδιαίτερα αγαπητή στους Έλληνες της Πόλης και της Σμύρνης ταραμοσαλάτα, ταυτίστηκε στην κυριολεξία με το ‘’χαβιάρι του φτωχού’’, καθώς είναι εύκολη στην παρασκευή της, νοστιμότατη, και προσιτή σε κάθε βαλάντιο.
Και δεν είναι διόλου τυχαίο πως τούτη εδώ η υδαρή σαλάτα με την βελουδένια υφή και την μοναδική γεύση πέρασε σε κάθε γωνιά της ηπειρωτικής Ελλάδας, κερδίζοντας με το σπαθί της μια θέση στη βιτρίνα με τις πιο ξεχωριστές νεοελληνικές γεύσεις.

Προβολή εικόνας πλήρους μεγέθουςΑς ξαναγυρίσουμε όμως στο χαβιάρι. Ελάχιστοι θυμούνται πως από το εμπόριο του χαβιαριού καζάντισε ένας από τους μεγαλύτερους εθνικούς μας ευεργέτες. Ο Ψαριανός στην καταγωγή Ιωάννης Βαρβάκης.
Ο ατρόμητος αυτός Έλληνας που ξεκίνησε την ναυτική του σταδιοδρομία προεπαναστατικά σαν καπετάνιος σε πυρπολικό, συνεργάστηκε με τους Ρώσους στον ρωσοτουρκικό πόλεμο και με την λήξη του κέρδισε το προνόμιο αλιείας στην Κασπία θάλασσα, όπου το φιλέτο φυσικά δεν ήταν τίποτα άλλο από την επεξεργασία και εμπορία του πασίγνωστου ρωσικού χαβιαριού.
Παράτολμος αλλά και οξυδερκής απέκτησε όχι μόνο τεράστια περιουσία και επιρροή στα ρωσικά παράλια του Ευξείνου Πόντου, αλλά ακόμα και τίτλους ευγενείας που του απένειμε ο ίδιος ο τσαρικός θρόνος αναγνωρίζοντας την τεράστια πολιτικοοικονομική του εμβέλεια.
ΝΕΟΣ ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟΣ
Προβολή εικόνας πλήρους μεγέθουςΣήμερα λοιπόν που έχει ξανανοίξει για τα καλά η συζήτηση για το περιεχόμενο ενός ‘’νέου πατριωτισμού’’ όχι μόνο στον χώρο της ‘’λαϊκής πατριωτικής δεξιάς’’ αλλά και σ’ ένα ευρύ φάσμα αυτού που ονομάζουμε ‘’προοδευτικός χώρος’’, σαν ανάχωμα στην παγκοσμιοποίηση και την κρίση που αυτή κουβαλάει σ’ όλα τα επίπεδα (θεσμών, αξιών, και οικονομικών μεγεθών) περιπτώσεις σαν του Βαρβάκη αποκτούν μια ιδιαίτερη επικαιρότητα με το πολλαπλό και διαχρονικό μήνυμα που μεταφέρουν.
Ο ελληνικός κοσμοπολιτισμός στην περίπτωση των εθνικών ευεργετών βρίσκεται ακριβώς στον αντίποδα του ‘’σύγχρονου νεοφιλελευθερισμού’’ και των golden boys που μας έφεραν στο σημερινό κατάντημα.
Άνθρωποι σαν τον Βαρβάκη δεν δίσταζαν να περάσουν τα σύνορα του αναγκαστικού ελληνικού περιορισμού, ν’ ανοίξουνε δουλειές στο εξωτερικό, να κάνουνε λεφτά, ν’ αποκτήσουν ισχύ και κύρος χωρίς όμως να ξεχνούν ποτέ, ποιοι είναι κι από πού ξεκίνησαν, και τι οφείλουν στον τόπο τους, και σ’ όλους τους ΔΙΚΟΥΣ τους ανθρώπους που αφήσανε πίσω.
Ο Βαρβάκης κι όχι μόνο αυτός, δεν έκανε μπαγιόκο με τα λεφτά των άλλων στήνοντας πούστικες κομπίνες με τις χρηματιστηριακές τιμές. Τα έκανε με το κουμπούρι και το μπουρλότο και απίστευτο προσωπικό ρίσκο.
Κι έτσι δεν δίστασε (όταν του ζητήθηκε) να χρηματοδοτήσει με τεράστια ποσά τον απελευθερωτικό αγώνα του 21 γιατί ήξερε κι ο ίδιος από πόλεμο και δεν μάσαγε.
Έκανε νιτερέσο με βασιλιάδες και πειρατές αλλά δεν ξέχασε ποτέ, ούτε την εθνική του καταγωγή, ούτε την πολιτισμική του ταυτότητα, ούτε τους ανθρώπους που τον στηρίζανε.

Προβολή εικόνας πλήρους μεγέθουςΠροβολή εικόνας πλήρους μεγέθουςΓι’ αυτό σε εποχές που όλα τα σκιαζε η φοβέρα και τα πλάκωνε η σκλαβιά, έχτισε κι άφησε πίσω του ένα τεράστιο κοινωνικό έργο λαμπρά δείγματα του οποίου υφίστανται μέχρι σήμερα όπως η Βαρβάκειος δημοτική αγορά της Αθήνας, αλλά και η ‘’Βαρβάκειος Πρότυπος Σχολή’’ που σπούδασε εντελώς δωρεάν εκατοντάδες από τα καλύτερα μυαλά που έβγαλε αυτή η χώρα.
Ακόμα και τούτος εδώ ο κοντραμπατζής καταλάβαινε το εντελώς αυτονόητο. Πως η παιδεία είναι υπέρτατο κοινωνικό αγαθό κι όχι εμπόρευμα. Πως οι προικισμένοι άνθρωποι έχουν δικαίωμα όχι μόνο στην μόρφωση, αλλά και στην επαγγελματική και κοινωνική εξέλιξη για να μπορέσουν να ξαναγυρίσουν στο κοινωνικό σύνολο σαν υπεραξία, ότι τους προσφέρθηκε.
Τι σχέση έχει μ’ αυτή την γνήσια εθνική αντίληψη όλος αυτός ο εσμός των αυλοκολάκων που αυτοπροσδιορίζονται σαν Golden Boys, και απομυζούν σε επίπεδο κρατικού μηχανισμού ότι έχει απομείνει όρθιο στην δύσμοιρη πατρίδα μας, προσφέροντας το καταστροφικό τους έργο έναντι αδρότατης και κρατικά παρεχόμενης αμοιβής.
Αυτές τις κρίσιμες ώρες και σ’ αυτή την μοναδική χώρα που είναι σε θέση να μετατρέπει ακόμα και τον ταραμά … σε χαβιάρι, ήρθε η στιγμή να ξαναρχίσουμε να συζητάμε σοβαρά το κοινό μας αύριο.
Μην ξεχνάτε αδέρφια πως η έννοια της αγοράς που γεννήθηκε σ’ αυτόν εδώ τον τόπο, πρωτοξεκίνησε σαν ανταλλαγή θέσεων και ιδεών ανάμεσα στους πολίτες.
Δεν είμαστε κατά των αγορών αλλά κατά των αγοραίων συμπεριφορών, που όπως ο αγοραίος έρωτας για να λειτουργήσουν χρειάζονται εκτός από εξευτελισμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, πουτάνες, νταβατζήδες, τσάτσους και μπουρδέλα.
Και η λογική του μπουρδέλου δεν ταιριάζει με τίποτα στην χώρα που γέννησε τον σύγχρονο πολιτισμό. (Δ.Β.)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πνευματικα Δικαιωματα κειμενων και φωτογραφιων