Είσαι Προδευτικάνος και έχεις κάθε δικαίωμα να σε σέβονται και να σε λογαριάζουν, και να αναφέρονται σε σένα έχοντας πάντα στο μυαλό, πως η Προοδευτική αγωνίζεται για την τιμή και την ιστορία της, τον κόσμο της και τη βυσσινί φανέλα, τον Κορυδαλλό και την Κοκκινιά.

3/07/2009

ΚΟΛΙΓΑ ΓΙΟΣ ΤΟΥ ΠΑΠΠΟΥ ΜΟΥ Ο ΠΑΠΠΟΥΣ

Προβολή εικόνας πλήρους μεγέθουςΠριν 99 χρόνια στις 6 Μαρτίου 1910 η εξέγερση των κολίγων (ακτημόνων αγροτών του Θεσσαλικού κάμπου) έγινε η θρυαλλίδα που έβγαλε στην επιφάνεια ένα τεράστιο πρόβλημα που υπέβοσκε από την αρχή της σύστασης του νεοελληνικού κράτους.
Καλή η ανεξαρτησία και η λεύτερη πατρίδα, τίποτα όμως δεν μπορεί να πάει μπροστά αν δεν λειτουργήσουνε παράλληλα οι οργανωμένοι θεσμοί της πολιτείας και δεν υπάρξει ταυτόχρονα κι ένα κοινωνικό συμβόλαιο που όχι μόνο να περιγράφει τα πάσης φύσεως δικαιώματα του πολίτη (ατομικά, πολιτικά, επαγγελματικά) αλλά και να τα κατοχυρώνει.
Μ’ αυτή την έννοια ο αγροτικός ξεσηκωμός του Κιλελέρ, κατά την γνώμη μου έχει ισοδύναμη αξία με τον ξεσηκωμό του 21, γιατί αν η επανάσταση του 19ου αιώνα έγινε η αιτία απαλλαγής από τον Οθωμανικό ζυγό, η δεύτερη στάθηκε η αφορμή ν’ αρχίσουμε επιτέλους να μιλάμε για πολιτικά και κοινωνικά δικαιώματα στην κακοπαθημένη πατρίδα μας.
Γιατί η επέτειος του Κιλελέρ δεν τιμάται με τον τρόπο που αρμόζει στο μέγεθος και την εθνική σημασία της, μην ρωτάτε εμένα.


Προβολή εικόνας πλήρους μεγέθουςΔεν ξέρω για ποιο λόγο, ότι συμβολίζει η εμβληματική φυσιογνωμία του Μαρίνου Αντύπα δεν διδάσκεται στα ελληνόπουλα που φοιτούν στα σχολεία της χώρας με τρόπο αντάξιο στον πρωτεργάτη αγωνιστή, που δολοφονήθηκε μαχόμενος όχι μόνο για τα αγροτικά αλλά για τα συνολικά κοινωνικά δικαιώματα των Ελλήνων σε μια εποχή που δεν υπήρχανε, παρά μόνο τσιφλικάδες και κολίγοι.
Έχοντας μεγαλώσει γενιές και γενιές με μια αντίληψη περί ιστορίας ιδεοληπτική καταθλιπτική και απροσχημάτιστα προσχηματική ώστε ν’ ανταποκρίνεται χωρίς την παραμικρή κριτική ανάλυση στις ιστορικές βεβαιότητες που έχουμε υιοθετήσει, δεν είναι ν’ απορείς που θάψαμε το γεγονός ότι το ελληνικό κράτος κατάργησε ετσιθελικά όσα δικαιώματα κατοχύρωνε το οθωμανικό δίκαιο στους ακτήμονες καλλιεργητές προς όφελος της ‘’επιχειρηματικότητας’’ και της προσέλκυσης νέων επενδύσεων.
Η αφορμή που έβαλε σπίθα στα επεισόδια που οδήγησαν στο θάνατο δυο κολίγους, ήταν ανάμεσα στ’ άλλα η απαίτηση των πάμπτωχων εκείνων ανθρώπων να ταξιδέψουν δωρεάν στη Λάρισα με το τραίνο προκειμένου να πάρουν μέρος στο αγροτικό συλλαλητήριο.
Στην ανακοίνωση που εκδόθηκε μετά το γεγονός, ο αυτοπροσδιορισμός τους σαν ‘’λευκών σκλάβων’’ είναι ενδεικτικός της κατάστασης που είχαν περιέλθει, χαρακτηριστικός της επίγνωσης του κοινωνικού τους περίγυρου (μαύροι σκλάβοι) και των επιτευγμάτων των νεοφιλελεύθερων πολιτικών επιλογών (100 χρόνια πριν) που μας οδήγησε η ‘’εκσυγχρονιστική’’ πολιτική του Χαρίλαου Τρικούπη.


Προβολή εικόνας πλήρους μεγέθουςΠροβολή εικόνας πλήρους μεγέθους

Η ιστορική φράση του ίδιου του Τρικούπη ‘’δυστυχώς επτωχεύσαμεν’’ είναι ενδεικτική της αποτελεσματικότητας συγκεκριμένων πολιτικών επιλογών.
Μπορεί ο μακαρίτης ο Μαρξ να έλεγε πως η ιστορία επαναλαμβάνεται είτε σαν φάρσα είτε σαν τραγωδία, αλλά αυτό δεν έχει την παραμικρή σχέση με ότι γίνεται σήμερα (100 χρόνια μετά) που το ελληνικό κράτος με ‘’μεταρρυθμίσεις’’, ‘’αποκρατικοποιήσεις’’, ‘’προσέλκυση’’ νέων επενδύσεων, ‘’περιορισμό’’ του δημόσιου χρέους, ‘’ευέλικτες’’ μορφές εργασίες, ‘’χαλάρωση’’ των κοινωνικών δικαιωμάτων, και ‘’επιχειρηματικότητα’’ Βατοπεδινού τύπου, προσπαθεί να κάνει την χώρα σαν την ‘’Τρικούπα’’ όπως λέγανε οι παλιότεροι, θεωρώντας την συγκεκριμένη έκφραση συνώνυμη της συνέπειας που προκαλεί η πτώχευση και το μπατιριλίκι.(Δ.Β.)
ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ: Η αναφορά στην συγκεκριμένη επέτειο μου δίνει την ευκαιρία να ξαναθυμηθώ τους μοναδικούς στίχους του Γιάννη Νεγρεπόντη, ντυμένους με την ανατρεπτική μουσική και ερμηνεία του Λουκιανού Κηλαηδόνη από τον ιστορικό δίσκο Μικροαστικά, που περιγράφουν μοναδικά την διαχρονική εξέλιξη του κοινωνικοπολιτικού φτωχομπινεδισμού που μας διακρίνει σαν χώρα και σαν κοινωνία, προκαλώντας οδυνηρές συνέπειες που ανεξοφλήτως πληρώνουμε σαν αποτέλεσμα του μικρομανούς μεγαλοϊδεατισμού που μας διακρίνει.




ΚΟΛΙΓΑ ΓΙΟΣ

Στίχοι: Γιάννης Νεγρεπόντης
Μουσική: Λουκιανός Κηλαηδόνης
Πρώτη εκτέλεση: Λουκιανός Κηλαηδόνης

Κολίγα γιος του πάππου μου ο παππούς
κολίγα γιος του πάππου μου ο πατέρας
κι ο παππούς μου κολίγας κι αυτός

Και μονάχα εγώ του πατέρα μου γιος
είχα κλήρο δυο στρέμματα βιος

Η δουλειά στα χωράφια σκληρή
ντελικάτος εγώ μα ξυπνός
τα χωράφια χτυπάω στο σφυρί
και στην πόλη ότι βγει είμαι αστός

Τα λεφτά απ' τα χωράφια μια αρχή
ένας γάμος ως προίκα καλός
μια χαρά πήγε το μαγαζί
είμαι πια ένας αστός σεβαστός

Κολίγα γιος του πάππου μου ο παππούς
κολίγα γιος του πάππου μου ο πατέρας
κι ο παππούς μου κολίγας κι αυτός

Και μονάχα εγώ του πατέρα μου γιος
είμαι πια ένας αστός
είμαι πια καθεστώς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πνευματικα Δικαιωματα κειμενων και φωτογραφιων