Είσαι Προδευτικάνος και έχεις κάθε δικαίωμα να σε σέβονται και να σε λογαριάζουν, και να αναφέρονται σε σένα έχοντας πάντα στο μυαλό, πως η Προοδευτική αγωνίζεται για την τιμή και την ιστορία της, τον κόσμο της και τη βυσσινί φανέλα, τον Κορυδαλλό και την Κοκκινιά.

9/04/2008

Η ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ

Η εκδήλωση στην μνήμη των θυμάτων του ολοκαυτώματος της Κοκκινιάς, μας δίνει την ευκαιρία να προχωρήσουμε για πρώτη φορά σε νέες συγκλονιστικές αποκαλύψεις, που φανερώνουν με τον πιο ξεκάθαρο και αδιαπραγμάτευτο τρόπο την συμμετοχή του συλλόγου μας, όχι μόνο στους κοινωνικούς αγώνες των κατοίκων της περιοχής, αλλά και στην πραγματική αντίσταση απέναντι στους Γερμανούς εισβολείς και τους ντόπιους συνεργάτες τους.
Όπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα www.greekholocausts.gr. που αναφέρεται στο δίκτυο των ελληνικών πόλεων που δοκιμάστηκαν από τη ναζιστική θηριωδία, και αναπαράγει την εξιστόρηση των γεγονότων όπως τα περιγράφει ο δήμος Νικαίας στο ιστορικό λεύκωμα που κυκλοφόρησε το 2004, στη διάρκεια της μάχης της Κοκκινιάς που πολιορκήθηκε και αντιστάθηκε στις δυνάμεις της Γκεστάπο, και των κάθε λογής ταγματασφαλίτων συνοδοιπόρων τους, από τις 4 ως τις 8 Μαρτίου 1944, στις 5 Μαρτίου στην πλατεία των Αγίων Αναργύρων συλλαμβάνεται μαζί με άλλους πατριώτες ο εργάτης από τις παράγκες της Παλιάς Κοκκινιάς και ποδοσφαιριστής της Προοδευτικής Στέφανος Πατεράκης.
Να σημειώσουμε ότι στην πολιορκία που ξεκίνησε στις 4 Μαρτίου οι κάτοικοι αντέδρασαν με πάνδημο συλλαλητήριο στην πλατεία του Aγίου Νικολάου, με την απάντηση να έρχεται την επόμενη μέρα με διπλή επίθεση τόσο από την περιοχή της Λεύκας στην Παλιά Κοκκινιά, όσο και από το Γ νεκροταφείο, με την μάχη να εξαπλώνεται μέχρι το Κουτσουκάρι (τον πρόδρομο του σημερινού Κορυδαλλού).
Στις 8 Μαρτίου οι συλληφθέντες εκτελούνται. Επειδή το όνομα του Πατεράκη δεν αναφέρεται, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε ακριβώς την τύχη του ιδίου. Εκείνο όμως που ξέρουμε είναι ότι οι εισβολείς μη μπορώντας να κάμψουν το πατριωτικό φρόνημα των κατοίκων ότι άφησαν ημιτελές τότε, το ολοκλήρωσαν τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς με το ολοκαύτωμα του Μπλόκου της Κοκκινιάς.

Στις 17 Αυγούστου 1944, πάνω από 20.000 άνδρες όλων των ηλικιών οδηγούνται στην πλατεία της Οσίας Ξένης, και με την βοήθεια των κουκουλοφόρων δοσίλογων, επιλέγονται, προπηλακίζονται και βασανίζονται, προτού στη συνέχεια οδηγηθούν στο απόσπασμα, σε μια απροκάλυπτη και καλά μελετημένη επιχείρηση κτηνώδους βίας, που είχε στόχο να τσακίσει την παλλαϊκή αντίσταση των κατοίκων.
Οι πιο συγκρατημένες πληροφορίες μιλάνε για 180 νεκρούς άνδρες και γυναίκες. Άλλες μιλάνε ακόμη και για διπλάσια θύματα, σε κάθε γειτονιά της αδούλωτης Κοκκινιάς. Όμως το δράμα δεν σταματάει εκεί. 8.000 άτομα οδηγούνται πεζοί στο κολαστήριο του Χαϊδαρϊου. Απ’ αυτούς 1800 οδηγούνται στα στρατόπεδα συγκέντρωσης της Γερμανίας. Περισσότεροι από 1000 δεν γυρίζουν ποτέ.
Το ντοκουμέντο που καταθέτουμε δίνει αποστομωτική απάντηση σε όσα ανιστόρητα έχουνε ακουστεί κατά καιρούς. Η κοινωνική Προοδευτική, όσο παρούσα ήτανε το 1926 στον αγώνα που έδιναν οι πρόσφυγες κάτοικοι της για να εξασφαλίσουν μια στέγη στο κεφάλι τους, ήτανε άλλο τόσο παρούσα, στον αντιστασιακό αγώνα της μαρτυρικής προσφυγομάνας, οργανωμένη στις μεγάλες αντιστασιακές οργανώσεις της εποχής, ΕΑΜ, ΕΛΑΣ, και ΕΠΟΝ, και η μαρτυρία αυτή δίνει την καλύτερη απάντηση, για το αν η Προοδευτική ήτανε ακόμη κι εκείνα τα μαύρα χρόνια ακμαία και ενεργή, με τον τρόπο που έπρεπε να είναι .
Ο κοινωνικός μας χώρος είναι ο χώρος που εξελίχθηκε η μάχη της Κοκκινιάς. Από την Παλιά Κοκκινιά μέχρι το Σχιστό Κορυδαλλού, και από το νεκροταφείο Νεάπολης, μέχρι τα Άσπρα Χώματα. Θεωρούμε πως αγγίζει την ίδια μας την υπόσταση το χρέος να συμμετέχουμε σαν σύλλογος με κατάθεση στεφάνου, στις εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο στην μνήμη του ολοκαυτώματος, και δεν πρόκειται τουλάχιστον εμείς στο blog, να ασχοληθούμε με τις ανιστόρητες προσεγγίσεις και θεωρίες περί ‘’διαφορετικότητας’’ Νικαίας Κορυδαλλού, όπως κι αν τις εννοεί ο κάθε ανιστόρητος, καρα-άσχετος. Δ.Β.
Αύριο η συνέχεια. Η μάχη της Ηλεκτρικής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πνευματικα Δικαιωματα κειμενων και φωτογραφιων