Είσαι Προδευτικάνος και έχεις κάθε δικαίωμα να σε σέβονται και να σε λογαριάζουν, και να αναφέρονται σε σένα έχοντας πάντα στο μυαλό, πως η Προοδευτική αγωνίζεται για την τιμή και την ιστορία της, τον κόσμο της και τη βυσσινί φανέλα, τον Κορυδαλλό και την Κοκκινιά.

6/13/2008

Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΠΟΡΦΥΡΑ, ΚΑΙ ΤΟ ΒΥΣΣΙΝΙ ΤΗΣ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗΣ








Έχω ξαναπεί πως παίρνοντας αφορμή από την απόφαση της ΑΕΚ πριν μερικά χρόνια να επιλέξει το βυσσινί σαν χρώμα της δεύτερης εμφάνισης της, με κριτήριο ότι το χρώμα της βαθυκόκκινης βυζαντινής πορφύρας ήταν το χρώμα του βυζαντινού στρατού, άρχισα το ψάξιμο. Η ιδέα με εξιτάριζε. Και χάρη στο διαδίκτυο ‘’έβγαλα λαγό’’. Το να ισχυριζόμαστε, ότι ο βυζαντινός στρατός στην χιλιόχρονη ιστορία του βυζαντίου είχε ένα τύπο στολής είναι μάλλον αυθαιρεσία και χοντροκοπιά. Ότι η απόχρωση όμως της περίφιμης βυζαντινής πορφύρας ήταν μάλλον κοντά στο βυσσινί, υπάρχουν τουλάχιστον αποχρώσες ενδείξεις που συγκλίνουν προς εκεί

Τι ήταν η βυζαντινή πορφύρα.

Η πορφύρα είναι χρωστκή ουσία που παράγεται με την επεξεργασία του οστράκου Haustellum brandaris και η οποία δίνει ανεξίτηλο βαθυκόκκινο χρώμα. Ήταν ιδιαίτερα πολύτιμη λόγω της δυσκολίας παρασκευής και της σπανιότητας των οστράκων από τα οποία παράγεται, οπότε η χρήση ενδυμάτων βαμμένων με πορφύρα ήταν από την κλασσική αρχαιότητα ένδειξη πλούτου και εξουσίας. Έτσι, με το χρώμα της πορφύρας βάφονταν μεταξύ άλλων ορισμένα ενδύματα βασιλιάδων και αυτοκρατόρων.

Δεν είναι περίεργο λοιπόν που εκτός από χρώμα επίσημης ενδυμασίας ευγενών και αυτοκρατόρων, η βαθυκόκκινη βυζαντινή πορφύρα επελέγη στην αγιογραφία, σαν απόχρωση του χιτώνα της Θεοτόκου, της Υπερμάχου στρατηγού, και υπέρτατου βυζαντινού συμβόλου. Μάθαμε επίσης πως οι τεχνίτες που έπαιρναν το χρώμα από τα συγκεκριμένα όστρακα, λεγόντουσαν κογχυλάριοι

Η απεικόνιση του Ιουστινιανού, όπως απεικονίζεται στο περίφημο ψηφιδωτό του Αγίου Βιταλίου της Ραβέννας, είναι ενδεικτική. Η ενδεικτική collection με στολές βυζαντινών αυτοκρατόρων που βρήκαμε στο διαδίκτυο ενισχύει την αρχική υπόθεση.




























Η απεικόνιση των αυτοκρατόρων , αλλά και η αμφίεση των ευγενών στην εικόνα της Ζωοδόχου Πηγής που ανάγεται στην περίοδο της εικονομαχίας δεν αφήνουν περιθώρια επιφυλάξεων για την απόχρωση της βυζαντινής πορφύρας και το πώς το βυσσινί ήταν επίσημο χρώμα του βυζαντίου. Εξ άλλου είναι εξακριβωμένο ότι στην πρώτη περίοδο της αυτοκρατορίας, πριν επικρατήσει ο δικέφαλος αετός σαν σύμβολο της Ορθοδοξίας, στις πορφυρές βυζαντινές σημαίες που λόγω χρώματος λεγόντουσαν Φοινικίδες, έμβλημα ήταν ο μονοκέφαλος ρωμαϊκός αετός.

Η φασματοκοπική ανάλυση του βυσσινί

Η εξαιρετική γαλλόφωνη ιστοσελίδα pourpre com προσφέρει μια χρωματική ανάλυση 15 εκ χρωμάτων και αξίζει να σερφάρει κανείς σ’ αυτήν, όπου θα διαπιστώσει ότι το αυθεντικό βυσσινί είτε σαν Bordeaux είτε σαν grenat ανήκει στην οικογένεια των βαθυκόκκινων rouges χρωμάτων άρα πορφυρό και βρίσκεται στο άκρο της παλέτας του ουράνιου τόξου.

bordeaux

invariable. Rouge foncé tirant sur le violet.

Fait partie du champ chromatique rouge.

.

grenat

invariable. Rouge sombre très légèrement rosé.

Fait partie du champ chromatique rouge.

Επίλογος

Τώρα θα μου πέιτε γιατί καταπιανόμαστε με τόσο ειδικά θέματα. Για δύο λόγους. Αφ’ ενός για να υπερασπιστούμε την ιστορία μας και την βυζαντινή μας ρίζα, και αφ’ ετέρου για ένα λόγο εξ ίσου σοβαρό. Γιατί είμαστε τρελοί, εμείς οι βυσσινί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πνευματικα Δικαιωματα κειμενων και φωτογραφιων